Wortelkanaalbehandeling

Uw tand of kies kan ontstoken of geïnfecteerd zijn geraakt door bijvoorbeeld tandbederf, een lekkende vulling of een trauma zoals een val. Een indicatie voor een wortelkanaalbehandeling kunt u herkennen door gevoeligheid met warm en koud, een opgezette wang of hevige tand- of kiespijn. Het kan echter ook voorkomen dat u geen klachten ervaart, terwijl er wel een actieve ontsteking of infectie aanwezig is. Dit kan ontdekt worden tijdens een controle bij de tandarts met behulp van speciale hulpmiddelen en röntgenfoto’s.

Om daadwerkelijk te kunnen bepalen of een wortelkanaalbehandeling nodig is, is het nodig voor een tandarts of endodontoloog om de situatie zowel klinisch als röntgenologisch te bekijken en vooronderzoek uit te voeren. Na het vooronderzoek kan bepaald worden of de behandeling in één sessie of in twee sessies uitgevoerd zal worden.

Wortelkanaalbehandeling

Rodin Dental Clinic wortelkanaalbehandeling

De behandeling

Allereerst wordt bij een wortelkanaalbehandeling een röntgenologische foto gemaakt om te kijken naar het aantal wortels en de liggingen daarvan. Vervolgens krijgt u een verdoving en plaatst de tandarts een cofferdam (rubberdam). Een cofferdam isoleert de kies, zodat er zo steriel mogelijk gewerkt kan worden. Ook zorgt de cofferdam ervoor dat de vloeistoffen die de tandarts gebruikt om de infectie/ontsteking uit uw tand te verwijderen door u ingeslikt kunnen worden. De tandarts begint door vanuit het kauwvlak een gat te boren in de kies. Dit doet de tandarts om toegang te krijgen tot het kanalenstelsel van de kies. Met behulp van zowel elektrische als manuele vijltjes worden de zenuw van de tand en de inhoud van de kanalen verwijderd én worden de kanalen breder gemaakt. Het breder maken van de kanalen is nodig voor een optimale werking van het desinfecterende spoelmiddel.

Een wortelkanaalbehandeling wordt meestal opgedeeld in twee behandelingen: het starten van de wortelkanaalbehandeling en het afronden van de wortelkanaalbehandeling. Tijdens de zogehete ‘endo start’ wordt de focus gelegd op het bestrijden van de infectie en het schoonmaken van de kanalen. Na deze behandeling wordt het gat van de kies gevuld met tijdelijke componenten en heeft de kies ongeveer twee weken de tijd om te stabiliseren met behulp van de medicatie. Tijdens de tweede afspraak worden de tijdelijken componenten verwijderd en worden de kanalen weer gereinigd. Hierna kunnen de kanalen in hun geheel permanent gevuld worden met speciaal vulmateriaal voor binnen in de tanden. Over het algemeen zijn tanden sterk genoeg om deze behandeling aan te kunnen. Soms kan het echter voorkomen dat de tand niet sterk genoeg is en eventueel kan breken in de toekomst; om dit te vermijden raden wij in dat soort gevallen aan om de tand te overkappen met een kroon.

Over  het algemeen zult u merken dat klachten na een wortelkanaalbehandeling vrij snel zullen verdwijnen. In enkele gevallen kan het voorkomen dat milde klachten tot enkele maanden na de behandeling blijven aanhouden. Dit is echter onderdeel van het genezingsproces en kan niet vermeden worden.

Directe behandeling bij pijn

In sommige gevallen kan het gebeuren dat men ernstige kiespijn ervaart, waarna blijkt dat een wortelkanaalbehandeling uitgevoerd moet worden om ervoor te zorgen dat de kies behouden kan worden. In dergelijke gevallen is het onverstandig om de behandeling uit te stellen, waardoor gekozen wordt om direct een begin te maken aan de wortelkanaalbehandeling. Door direct aan de behandeling te beginnen wordt zowel de pijn als de infectie/ontsteking bestreden. Het kan voorkomen dat een behandelaar ervoor kiest om een antibiotica kuur voor te schrijven om dit proces te helpen versnellen.

Kosten wortelkanaalbehandeling

De kosten van een wortelkanaalbehandeling zijn onder andere afhankelijk van de moeilijkheidsgraad van de behandeling en het aantal kanalen van de kies. Ook liggen de kosten hoger als na de wortelkanaalbehandeling een kroon geplaatst zal moeten worden. Wij adviseren u voorafgaand aan de behandeling eerst contact op te nemen met uw zorgverzekeraar om te achterhalen of u recht heeft op een vergoeding.

De behandeling

Directe behandeling bij pijn

Kosten wortelkanaalbehandeling

De kosten van een wortelkanaalbehandeling zijn onder andere afhankelijk van de moeilijkheidsgraad van de behandeling en het aantal kanalen van een kies. Ook liggen de kosten hoger als na de wortelkanaalbehandeling een kroon geplaatst zal moeten worden. Wij adviseren u voorafgaand aan de behandeling eerst contact op te nemen met uw zorgverzekeraar om te achterhalen of u recht heeft op een vergoeding.

Daarnaast kunt u op onze website alle informatie over onze tarieven lezen.

Wilt u meer informatie over wortelkanaalbehandelingen? Neem dan contact met ons op door te bellen of door het contactformulier op onze website in te vullen.