Tandvleesbehandeling

Wij als praktijk geloven dat voorkomen beter is dan genezen. Hierom leggen wij de centrale focuspunt op het creëren en onderhouden van een goede mondgezondheid bij al onze patiënten. Een gezonde mond begint met goede mondhygiëne. Met behulp van wetenschappelijk onderzoek is bewezen dat men tweemaal daags moet poetsen met fluoride tandpasta en eenmaal daags tussen de tanden moet reinigen om de gezondheid van de mond optimaal te houden. Bij zowel het tandenpoetsen als tussen de tanden reinigen is het echter wel van belang dat volgens de correcte methode gereinigd wordt. Met behulp van wetenschappelijk onderzoek is zelfs bewezen dat een slechte mondgezondheid kan leiden tot een slechtere algehele gezondheid. Indien het gebit niet dagelijks volgens de correcte methoden optimaal wordt gereinigd kan dit leiden tot gaatjes en zelfs tot tandvleesproblemen.

Plak en bacteriën zijn de grootste boosdoeners voor tandvleesproblemen. Wanneer gedacht wordt aan tandvleesproblemen wordt vrijwel altijd gedacht aan tandvleesontstekingen. Een ontsteking kan echter veel gevolgen hebben waar niet iedereen zich bewust van is. Hieronder is het verhaal in het kort uitgelegd.

Een van de functies van het tandvlees is ervoor zorgen dat tanden stevig op hun plek gehouden worden. Bij gezond tandvlees zit tussen 0-3 millimeter ruimte tussen elke tand en het tandvlees. Deze ruimte geeft plak de mogelijkheid om zich daar te nestelen en voor aanvallen van bacteriën zorgen. Mensen wordt dan ook geadviseerd om tweemaal daags te poetsen en eenmaal daags tussen de tanden te reinigen om de plak te verwijderen.

Gingivitis

Wanneer het plak niet verwijderd wordt krijgt het de kans om de tanden en het tandvlees aan te vallen. Nadat dit proces zich een tijdje herhaalt kan het tandvlees lichtelijk gaan ontsteken. Deze lichte ontsteking wordt gingivitis genoemd. Het tandvlees zal dan opzwellen, rood worden en bloeden. Op dat moment zal de ruimte tussen de tanden en het tandvlees vergroot worden tot maximaal 5 millimeter. Bij diepten vanaf 4 millimeter wordt gesproken van pockets. Het is voor mensen thuis niet mogelijk om alle bacteriën bij pockets van 4 of 5 millimter te verwijderen. Hierom wordt dan ook geadviseerd om een gebitsreiniging uit te laten voeren wanneer er sprake is van gingivitis. Met behulp van een behandelaar zullen de bacteriën in de diepten verwijderd worden, waarna u thuis weer aan de slag kunt met goede, dagelijkse reinigingen. Binnen enkele weken, mits u zelf volgens de aanbevolen adviezen reinigt, zal de zwelling afnemen, zal het tandvlees stoppen met bloeden en zal het tandvlees weer genezen zijn.

Parodontitis

Indien iemand met gingivitis niet de aanbevolen reinigingsmethoden uit voert en uit laat voeren, dan kunnen de bacteriën zich dieper gaan nestelen tussen de tanden en het tandvlees. Bij pockets vanaf 6 millimeter wordt gesproken van parodontitis. Dit is een gevorderde mate van de chronische tandvleesontsteking. Bij parodontitis is sprake van afbraak van uw kaakbot. Dit kan resulteren in losse tanden en uiteindelijk het verlies het tanden. Vandaar dat wij adviseren om zo spoedig mogelijk actie te ondernemen. Om parodontitis te stabiliseren en te genezen is een speciaal behandeltraject nodig. Oppervlakkige reinigen zullen namelijk niet meer voldoende zijn om het tandvlees te kunnen genezen.

Behandeling Parodontitis

Een behandelaar moet als eerst in kaart brengen wat de situatie rondom de mondgezondheid is. Dit wordt gedaan middels een parodontiumstatus. Hierbij wordt onder andere de diepten, de bloeding, mobiliteit en in hoeverre het tandvlees is teruggetrokken in kaart gebracht. Nadat alle informatie verzameld is zal de behandelaar een behandelplan opstellen en alle stappen en kosten uitgebreid met de patiënt bespreken. De behandelaar zal hierbij de wensen en mogelijkheden van de patiënt centraal houden.

Rodin Dental Clinic tandvleesbehandeling

Wilt u meer informatie over mondhygiëne? Neem dan contact met ons op door te bellen of door het contactformulier op onze website in te vullen.